Jelenleg épp a KRESZ-vizsga előtt vagyok, túl sokat nem tudok mondani a tapasztalataimról, azt leszámítva, hogy a KRESZ azóta pár dologban módosult, mióta megszereztem a B kategóriás jogosítványomat. Szóval most inkább beleélés miatt mesélem el a motorok történetét röviden.
1867-ben szinte egyszerre jelent meg két gőzgéppel hajtott kerékpár, a Michaux- és a Roper-féle szerkezetek (Sylvester H. Roper, az utóbbi alkotója az egyik szerkezet bemutatása közben halt meg). Nem sokkal később, 1885 körül a Daimler is megalkotta a saját belső égésű motoros változatát, a Reitwagent. Ez a három jármű osztozik az első motorkerékpár címen. A máig tartó vita abból fakad, hogy csak a belső égésű motorral gyártott járművek tekinthetőek-e motornak, vagy a gőzgépes is. A Daimler elsősége amiatt is kérdéses a hozzáértők szerint, mivel nem csak 2 kereke volt (ld. a képen).
Michaux-Perreaux gőz velocipéd
A motorkerékpár (motorbicikli, mint motor cycle) kifejezést először E. J. Pennington nevű feltalálónak tulajdonítják, aki maga is készített belső égésű motorral szerelt járművet, ez saját állítása szerint 58 mph (93 km/h, hehh, amerikaiak) végsebességre volt képes sík terepen.
E.J. Pennington motorja
De ezek még mindig csak egyénileg, saját használatra gyártott különcségek voltak. Az első sorozatgyártású motorkerékpár 1894-ben jelent meg, Hildebrand & Wolfmüller néven, ami valljuk be, nem túlzottan illő név egy vagány jármű számára. Bár az adatok alapján nem sok vagányságról beszélhetünk, egy négyütemű, 1489 köbcentis, kéthengeres motorról van szó, amely 2,5 lóerős teljesítményt és 25 mph-s sebességet volt képes kipréselni magából. De a legtöbb motorosnak még a 20 mph-s száguldás is kisebb csoda volt, hiszen a gépnek rengeteg tervezési hibája volt, amely miatt szinte lehetetlen volt vele közlekedni, de még akár beindítani is.
Innentől pedig már minden ipar-szerűen folytatódott, az 1900-as évek elején megjelentek a nagy motorgyártó cégek, mint például Angliában a Royal Enfield és a Triumph, vagy Amerikában az Indian és a Harley-Davidson. Ugyanakkor beindult a motorversenyzés is, ahol a gyártóknak muszáj volt egyre erősebb, megbízhatóbb és gyorsabb gépekkel túlszárnyalni egymást. Innen rengeteg újítás került át a sorozatgyártású vasakba, és a fejlődés azóta is töretlen, ahogy azt a későbbi posztokban látni fogjátok!
A poszt-sorozatot a Honda Safety-Hungary támogatja.
http://safety-hungary.hu/
Safety-Hungary Facebook oldal